Subseries nfa-va-668541 - Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty

Original Digital object not accessible

Identity area

Reference code

nfa-va-668541

Title

Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty

Date(s)

  • 2024 (Creation)

Level of description

Subseries

Extent and medium

Digitální film: 3,
Digitální fotografie: 1,
Digitální dokument: 5

Context area

Name of creator

(1989–)

Biographical history

Narozen roku 1989 ve Zlíně, absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze, kde studoval v Ateliéru sochy u Jaroslava Róny a následně Ateliér intermediální tvorby u Tomáše Vaňka. Účastnil se stáží pod vedením Dominika Langa a Edith Jeřábkové (UMPRUM), Ruth Noack (AVU) či Isaaca Juliena a Vadima Fishkina (Univerzita umění a designu v Karlsruhe) a uměleckých rezidencí ve Španělsku (The New Dictionary of Old Ideas, Hablar En Arte, CentroCentro, Madrid), Rumunsku (The New Dictionary of Old Ideas, The State Silk Museum, Tbilisi) a Jordánsku (Spring Sessions, Amman). Jiří Žák pracuje zejména s pohyblivým obrazem a jeho práce vykazují esejistické rysy. Vychází především z postkoloniálních studií, a tyto metody aplikuje na vztah postkomunistických zemí ve východní Evropě k mimoevropským regionům. Zabývá se rovněž vzájemnými vazbami mezi médii a politickou mocí a jejich dopadem na společnost. Spolupracuje rovněž s dalšími umělci jako jsou Matěj Pavlík nebo Kateřina Žák Konvalinová a je členem kolektivu Ateliér bez vedoucího a redakce Artyčok TV. Podílí se realizaci takzvaných audiovizuálních esejí, na nichž spolupracuje zejména s filmovým teoretikem Jiřím Angerem. Žákova díla byla mimo jiné vystavena v rámci cyklu „Start-Up“ v Galerii hlavního města Prahy nebo na výstavě SKIP the LINE! Populizm i obietnice współczesności v rámci Biennale Varšava v Polsku. V roce 2015 se stal laureátem ceny EXIT, v roce 2017 byl finalistou soutěže Jiné vize na festivalu PAF v Olomouci a roku 2020 byl jedním z Laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Name of creator

(1991–)

Biographical history

Narozen roku 1991 v Hradci Králové, studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru fotografie pod vedením Aleksandry Vajd a Hynka Alta, později Martina Kohouta, kde absolvoval v roce 2017. Nejčastěji pracuje s médii fotografie a pohyblivého obrazu. Byl členem několika uměleckých kolektivů a iniciativ, které se kriticky zabývaly vysokoškolským vzdělávacím systémem (Ateliér bez vedoucího a Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky). Spolupracoval rovněž s Lucií Rosenfeldovou v Galerii Jelení, působil jako jeden z kurátorů v Galerii ETC. a účastnil se několika ročníků festivalu Fotograf. Samostatně se představil v galerii A.M.180. a Galerii mladých. Pavlík je jedním z iniciátorů Pracovní skupiny pro výzkum mimosmyslové estetiky, která se stala v roce 2020 jedním z laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého. V současné době studuje doktorský program na Fakultě výtvarných umění v Brně.

Archival history

Dílo Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty bylo přijato do péče NFA za účelem uchování jako reprezentativní části vývoje umění pohyblivého obrazu v českém prostředí na základě výběru do soutěže Fascinace:Exprmntl.CZ MFDF Ji.hlava 2024.

Immediate source of acquisition or transfer

archiv autorů

Content and structure area

Scope and content

Autoři snímku, Jiří Žák a Matěj Pavlík, se v tomto díle zabývají fenoménem takzvaného dark turismu (temného turismu), jenž spočívá v navštěvování míst, která jsou spojována s tragickými událostmi. Jejich snímek tvoří montáž analogových fotografií, které dvojice pořídila během své umělecko-výzkumné cesty po Norsku. Fotografie zobrazují místa, jako jsou ostrov Utøya (dějiště ultrapravicového teroristického útoku z roku 2011), větrná elektrárna Fosen Vind (problematická infrastruktura, která ničí ekosystém zimních pastvin na Sámském území), dále údajné sídlo ultra-pravicového think thanku s paradoxním jménem Human Rights Service nebo kontroverzní sochařský park v samém srdci Osla, který je dílem domnělého nacistického sympatizanta Gustava Vigelanda. Snímek tak poukazuje na problematiku přetrvávání symptomů ultrapravicové ideologie, a jakou roli v tom může hrát fenomén dark turismu. Dílo bylo prezentováno v rámci soutěže Fascinace:Exprmntl.CZ na festivalu MFDF Ji.hlava (2024), kde získalo cenu pro nejlepší český experimentální film. Snímek byl dále uveden ve výběru Fascinace: Exprmntl.cz – soutěžní ozvěny (Ponrepo, 2025). Přibližná délka filmu je 12 min 41 sec.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Složky podle manifestací.

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Držiteli autorských práv k audiovizuálnímu dílu Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty jsou Jiří Žák a Matěj Pavlík. Na základě souhlasu autorů je od roku 2024 kopie audiovizuálního díla trvale uložena ve sbírkách Národního filmového archivu ve formě digitálního souboru. Dílo může být zpřístupněno badatelům a jiným členům odborné veřejnosti prezenčně v prostorách Národního filmového archivu nebo on-line, avšak s tím, že audiovizuální dílo bude pro tento účel zpřístupněno pouze ve formě náhledového souboru opatřeného ochranným prvkem.

Conditions governing reproduction

Na základě souhlasu autorů je Národní filmový archiv oprávněn k veřejnému sdělování audiovizuálního díla ve specializované veřejné databázi přístupné online ve formě výňatku ve snížené obrazové kvalitě, opatřené ochranným prvkem.

Language of material

  • English

Script of material

  • Latin

Language and script notes

Integrální součástí audiovizuálního díla jsou titulky v anglickém jazyce.

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Archiv autorů

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Note

EN TITLE: Hopeful Visitors and Grieving Guides: Notes from the Travel
Notebook of a Dark Tourist

Alternative identifier(s)

Access points

Name access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Základní norma pro strukturu záznamu: ISAD(G): Všeobecný mezinárodní standard pro archivační popis: přijato Komisí pro popisné standardy, Stockholm, Švédsko, 19. - 22. září 1999. 2. vyd. Praha: Odbor archivní správy a spisové služby MV ČR, 2009.

Status

Final

Level of detail

Full

Dates of creation revision deletion

2025-09-17 (vytvoření; Sylva Poláková)

Language(s)

  • Czech

Script(s)

  • Latin

Sources

Digital object (Master) rights area

Digital object (Reference) rights area

Digital object (Thumbnail) rights area

Accession area