
Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1996 (Creation)
Level of description
Subseries
Extent and medium
Digitální film: 3,
Digitální fotografie: 3,
Digitální dokument: 5
Context area
Name of creator
Biographical history
Narozen 1947 v Jablonci nad Nisou, v roce 1975 absolvoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze (obory výtvarná výchova, dějiny umění a estetika). V roce 1976 získal doktorát filozofie, v roce 1991 byl jmenován profesorem malířství. V letech 1990–2011 působil jako vedoucí intermediálního ateliéru na Akademii výtvarných umění v Praze a jako hostující pedagog na Akademiích v Aix-en-Provance, Carraře, Haagu, Ljubljani, Stuttgartu a Vídni. Šejnově filmové práci v sedmdesátých letech předcházela řada experimentů se sekvenčním snímáním nebo sériemi diapozitivů prezentovaných jako diapásma v průběhu výstav (například Cesta [1967–1973], Bažinami pod Zebínem [1972]). S filmem začal poprvé pracovat v roce 1970, jeho první práce jsou inspirovány italským neorealismem a Bergmanovými filmy z šedesátých let, na nichž však sleduje především kompoziční principy a vztahy člověka a krajiny. Po několika experimentech realizoval šest filmových děl v rozmezí let 1977–1985. Ty je možné považovat za v našem kontextu ojedinělý typ filmového vidění. Zaměřuje se na prožitek krajiny, jež pro něj vymezuje jak téma, tak i řadu konkrétních formálních postupů. Typické je pro něj subjektivní vedení kamery, jako by představovala jeho vlastní „dívání se“. To jeho práce spojuje s vlnou filmových experimentů sedmdesátých let, stejně tak ale odkazuje ke koexistenci člověka s okolním ekosystémem. Později Šejn využívá řadu dalších médií (video, CD-ROM, počítačovou animaci), aniž by to zásadně proměňovalo jeho témata a jazyk. Je tvůrcem, jehož tvorba stojí nad médii, ačkoliv je jeho práce interpretována z pozic performance, body-artu, land-artu nebo environmentálního umění.
Repository
Archival history
Kopie audiovizuálního díla je ve sbírkách Národního filmového archivu uložena od roku 2024. Audiovizuální dílo bylo zařazeno do sbírky NFA spolu s dalšími šesti filmy Miloše Šejna (Marienbad, 2022; Somnia Molitori / Miller’s visions, 2009; Hortvs Winariencis Mayrav, 2008; Lampyris 2002; Tvář, 1999; Bílá skála, 1996; Na vrcholu / Zebín, 1988), které byly součástí autorského výběru nazvaného Depozit paměti: video práce Miloše Šejna z let 1988–2022.
Immediate source of acquisition or transfer
Licenční smlouva s autorem
Content and structure area
Scope and content
Dílo vzniklo na základě osobní performance Miloše Šejna, která se uskutečnila 8.7.1996 v Krkonoších ve skalní rozsedlině zvané Bílá skála, odkud také dostalo svůj název. Snímek tvoří záznam interakce umělcova nahého těla ve skalní průrvě na ruční kameru Video8, již autor použil na principu cine-dance, při němž je kamera součástí těla performera. V tomto případě ji umělec držel v ruce. Akce navazuje na krajinné performance, jež už v průběhu 70. let Miloš Šejn realizoval v lokalitě krkonošského Javořího potoka. Dílo autor nejprve publikoval na internetu. V roce 2024 jej zahrnul v rámci autorské výstavy Depozit paměti (kurátor Petr Vaňous, galerie Jilská 14, 2024) do pásma filmů prezentovaných na malém monitoru v instalaci “šatníku”. Na výstavu navázal doprovodný program v kině Ponrepo (27. 5. 2024), který měl podobu autorského filmového večera Depozit paměti: video práce Miloše Šejna z let 1988–2022. Stejné pásmo bylo zařazeno do programu festivalu PAF Olomouc – Přehlídka filmové animace a současného umění (6.12. 2024). Přibližná délka snímku je 4 min 7 sec.
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
Složky podle manifestací
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Držitelem autorských práv k audiovizuálnímu dílu Bílá skála je Miloš Šejn. Na základě uzavření licenční smlouvy je od roku 2024 kopie audiovizuálního díla trvale uložena ve sbírkách Národního filmového archivu ve formě digitálního souboru. Dílo může být zpřístupněno badatelům a jiným členům odborné veřejnosti prezenčně v prostorách Národního filmového archivu nebo on-line, avšak s tím, že audiovizuální dílo bude pro tento účel zpřístupněno pouze ve formě náhledového souboru opatřeného ochranným prvkem.
Conditions governing reproduction
Na základě licenční smlouvy je Národní filmový archiv oprávněn k veřejnému sdělování audiovizuálního díla ve specializované veřejné databázi přístupné online a to ve formě výňatku ve snížené obrazové kvalitě, opatřené ochranným prvkem a v omezeném rozsahu. Současně je Národní filmový archiv oprávněn k provozování audiovizuálního díla široké veřejnosti, ať již ve vlastních prostorách (včetně kina Ponrepo), v prostorách partnerských institucí nebo kdekoliv jinde. Národní filmový archiv je oprávněn za toto zpřístupňování (nebo udělování odpovídajících podlicencí) žádat od třetích stran odměnu, přičemž autorovi náleží z této odměny předem specifikovaný podíl. Před veřejným uvedením audiovizuálního díla je Národní filmový archiv (či příslušná oprávněná třetí osoba) povinen opatřit předchozí souhlas autora.
Language of material
- Czech
Script of material
- Latin
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Archiv autora
Existence and location of copies
Related units of description
Notes area
Note
EN TITLE: White Rock
Note
Rozhovor s Milošem Šejnem vedla Sylva Poláková, 6. 6. 2024. Sbírka zvukových záznamů, Národní filmový archiv, N0903-01-01-VA-A.
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
- MAH Technology » Display » Non-electronic displays » body (tělo)
- MAH Subject » NATURE AND ENVIRONMENT » earth (země)
- MAH Subject » BODY AND HUMAN » feeling (pocit, cítění)
- MAH Subject » ARTS AND VISUAL CULTURE » gaze (pohled)
- MAH Subject » NATURE AND ENVIRONMENT » landscape (krajina)
- MAH Subject » NATURE AND ENVIRONMENT » nature (příroda)
- MAH Subject » ARTS AND VISUAL CULTURE » nude (nahý, nahota)
- MAH Subject » BODY AND HUMAN » perception (vnímání)
- MAH Aesthetics » performative (performativní)
- MAH Subject » BODY AND HUMAN » senses (smysly)
- MAH Subject » ARTS AND VISUAL CULTURE » visual culture (vizuální kultura)
Place access points
Name access points
Genre access points
Description control area
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Základní norma pro strukturu záznamu: ISAD(G): Všeobecný mezinárodní standard pro archivační popis: přijato Komisí pro popisné standardy, Stockholm, Švédsko, 19. - 22. září 1999. 2. vyd. Praha: Odbor archivní správy a spisové služby MV ČR, 2009.
Status
Final
Level of detail
Full
Dates of creation revision deletion
2025-06-26 (vytvoření; Sylva Poláková)
Language(s)
- Czech
Script(s)
- Latin
Sources
Digital object metadata
Filename
c52d24b0-5fc0-43e0-b840-f75f3321b491-PRE-bila_skala-01.jpg
Latitude
Longitude
Media type
Image
Mime-type
image/jpeg