Subseries nfa-va-325571 - Tvář

Original Digital object not accessible

Identity area

Reference code

nfa-va-325571

Title

Tvář

Date(s)

  • 1999 (Creation)

Level of description

Subseries

Extent and medium

Digitální film: 3,
Digitální fotografie: 3,
Digitální dokument: 5

Context area

Name of creator

(1947-)

Biographical history

Narozen 1947 v Jablonci nad Nisou, v roce 1975 absolvoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze (obory výtvarná výchova, dějiny umění a estetika). V roce 1976 získal doktorát filozofie, v roce 1991 byl jmenován profesorem malířství. V letech 1990–2011 působil jako vedoucí intermediálního ateliéru na Akademii výtvarných umění v Praze a jako hostující pedagog na Akademiích v Aix-en-Provance, Carraře, Haagu, Ljubljani, Stuttgartu a Vídni. Šejnově filmové práci v sedmdesátých letech předcházela řada experimentů se sekvenčním snímáním nebo sériemi diapozitivů prezentovaných jako diapásma v průběhu výstav (například Cesta [1967–1973], Bažinami pod Zebínem [1972]). S filmem začal poprvé pracovat v roce 1970, jeho první práce jsou inspirovány italským neorealismem a Bergmanovými filmy z šedesátých let, na nichž však sleduje především kompoziční principy a vztahy člověka a krajiny. Po několika experimentech realizoval šest filmových děl v rozmezí let 1977–1985. Ty je možné považovat za v našem kontextu ojedinělý typ filmového vidění. Zaměřuje se na prožitek krajiny, jež pro něj vymezuje jak téma, tak i řadu konkrétních formálních postupů. Typické je pro něj subjektivní vedení kamery, jako by představovala jeho vlastní „dívání se“. To jeho práce spojuje s vlnou filmových experimentů sedmdesátých let, stejně tak ale odkazuje ke koexistenci člověka s okolním ekosystémem. Později Šejn využívá řadu dalších médií (video, CD-ROM, počítačovou animaci), aniž by to zásadně proměňovalo jeho témata a jazyk. Je tvůrcem, jehož tvorba stojí nad médii, ačkoliv je jeho práce interpretována z pozic performance, body-artu, land-artu nebo environmentálního umění.

Archival history

Kopie audiovizuálního díla je ve sbírkách Národního filmového archivu uložena od roku 2024. Audiovizuální dílo bylo zařazeno do sbírky NFA spolu s dalšími šesti filmy Miloše Šejna (Marienbad, 2022; Somnia Molitori / Miller’s visions, 2009; Hortvs Winariencis Mayrav, 2008; Lampyris 2002; Tvář, 1999; Bílá skála, 1996; Na vrcholu / Zebín, 1988), které byly součástí autorského výběru nazvaného Depozit paměti: video práce Miloše Šejna z let 1988–2022.

Immediate source of acquisition or transfer

Licenční smlouva s autorem

Content and structure area

Scope and content

Dílo Tvář vychází ze záznamu privátní performance Miloše Šejna, v níž se ponořil pod hladinu Javořího potoka v Krkonoších. Kamera na stativu zaznamenávala, jak přes umělcovu tvář přechází proud vody a s ubývajícím vzduchem se mění její mimika. Vybranou část materiálu poté autor zpomalil. Výsledné dílo tvoří, bez čitelného předělu, nejprve lineární a poté zpětný chod záznamu, jakoby pobyt pod hladinou mohl být nekonečný. Zvuková složka pochází rovněž z autentického záznamu, ale halucinogenní efekt ji dodává ono zpomalení. Umělce zajímala situace, v níž by se po nějakou dobu cítil jako součást potoka. Dílo, které vzniklo v roce 1999, bylo prezentováno o více jak dekádu později na výstavě kurátora Ladislava Kesnera Tváře. Fenomén tváře ve videoartu (Rudolfinum, Praha, 2012). Dílo bylo dále uvedeno v kině Ponrepo (27. 5. 2024) jako součást autorského filmového večera Depozit paměti: video práce Miloše Šejna z let 1988–2022. Jednalo se o doprovodný program k částečně retrospektivní výstavě (Depozit paměti, kurátor Petr Vaňous, galerií Jilská 14, 2024). Stejné pásmo bylo zařazeno do programu festivalu PAF Olomouc – Přehlídka filmové animace a současného umění (6.12. 2024). Přibližná délka snímku je 11 min 56 sec.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Složky podle manifestací

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Držitelem autorských práv k audiovizuálnímu dílu Tvář je Miloš Šejn. Na základě uzavření licenční smlouvy je od roku 2024 kopie audiovizuálního díla trvale uložena ve sbírkách Národního filmového archivu ve formě digitálního souboru. Dílo může být zpřístupněno badatelům a jiným členům odborné veřejnosti prezenčně v prostorách Národního filmového archivu nebo on-line, avšak s tím, že audiovizuální dílo bude pro tento účel zpřístupněno pouze ve formě náhledového souboru opatřeného ochranným prvkem.

Conditions governing reproduction

Na základě licenční smlouvy je Národní filmový archiv oprávněn k veřejnému sdělování audiovizuálního díla ve specializované veřejné databázi přístupné online ve formě náhledu v rozsahu celé délky díla ve snížené obrazové kvalitě, opatřené ochranným prvkem.

Language of material

  • Czech

Script of material

  • Latin

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Archiv autora

Existence and location of copies

Galerie moderního umění v Hradci Králové

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Note

EN TITLE: Face

Note

Rozhovor s Milošem Šejnem vedla Sylva Poláková, 6. 6. 2024. Sbírka zvukových záznamů, Národní filmový archiv, N0903-01-01-VA-A.

Alternative identifier(s)

Access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Základní norma pro strukturu záznamu: ISAD(G): Všeobecný mezinárodní standard pro archivační popis: přijato Komisí pro popisné standardy, Stockholm, Švédsko, 19. - 22. září 1999. 2. vyd. Praha: Odbor archivní správy a spisové služby MV ČR, 2009.

Status

Final

Level of detail

Full

Dates of creation revision deletion

2025-07-08 (vytvoření; Sylva Poláková)

Language(s)

  • Czech

Script(s)

  • Latin

Sources

Ladislav Kesner, Tváře. Fenomén tváře ve videoartu, Rudolfinum, Praha, 2012.

Digital object (Master) rights area

Digital object (Reference) rights area

Digital object (Thumbnail) rights area

Accession area